modynet99
لابد ان نعرف المصطلحات التابعه له
1- نوع الكارت
2- الخصائص التى يدعمها
3-نوع الكارت بالتفصيل
4- نوع نواه الكارت من المصنع
5- الترانزيستور Transistors
عد الترانزستور الداخله فى تركيله و كلما زاد العدد زادت التقنيه و الجوده و صل العدد الى 300 مليون
6- Process Technology
تقنيه التصنيع و هى تعتمد على حجم الاجزاء الداخليه كلما كانت اقل كلما كانت افضل ووصلت الى 0.9 نانومتر
7- حجم القالب حجم الكارت بالمليمتر
8- نوع الناقل Bus Type
نوع الشق الذى يركب عليه الكارت
9- حجم ذاكره الكارت memory size
10- سرعه المعالج GPU Clock
تعنى الساعة الزمنية التى يعمل بها الكارت أو بطريقه أبسط الزمن اللى يأخذه الكرت لمعالجة الداتا لتحويلها الى صوره
11- RAMDAC Clock
اختصار لهذا المصطلح
Random Access Memory Digital-to-Analog Converter
سرعه المعالجه من ارقام ( داتا ) الى صوره على شاشه الجهاز و يمكننا أن نعتبر هنا أن القيمة المتوسطة 400 ميجا هرتز فى الثانية الواحدة . وهذا الجزء هو المسؤل عن العرض يعنى اخذ البيانات الخرجه من المعالج الرسومى الى الشاشه
12- Pixel Pipelines
انابيب ( خطوط) تقسيم عمل المعالجه و هى قنوات لنقل المعلومات و تقسيمها من والى الكارت الى الشاشه
13- و سيطه الارسال لكل انبوبه TMU per Pipeline
امكانيه الانبوبه( القناه ) لنقل الداتا
14- Vertex Shaders ظلاليات القمه
هى خاصيه الشيادر و هى خاصيه هامه لمحترفى الالعاب لظهور الصوره بشكل افضل و يمكن ملاحظتها مثل الفيفا فى ظهور تفاصيل الصوره وارضيه الملعب
15- ظلاليات البيكسل Pixel shaders
تعتبر من الخصائص المميزه للكروت فى الالعاب
16- نوع الدركت اكس التى يدعمها الكارت و طبعا الاحدث هى 10
طبعا هى موجوده فقط فى الفئه الثامنه للنفيديا
17- Pixel Fillrate & Texel Fillrate .
ظلاليات البيكسل
معدل المعالجه للنصوص و الصور
كلما زاد معدل معالجه النصوص و الصور الذى ينتج من الكارت كلما كان
افضل و يفضل الا يقل عن 2000 ميجا بيكسل فى الثانيه
18- Bus Type
خصائص الناقل
SDR و DDR , DDR2 , DDR3 DDR4
القيمه المتوسطه DDR2
19- عرض الناقل Bus Width
و تعنى ما هو عرض الناقل للبيانات
سوف اوضح الفكره بواسطه عرض الطريق
ما الفرق بين طريق عرضه 4 متر و طريق عرضه 8 متر
الاول لا تسطيع سوى سياره واحده المرور عليه والثانى ممكن سيارتان ........ وهكذا
20- Real Clock
التوقيت الفعلى
هى سرعه المعالج الرسومى الحقيقيه و يجب الا تقل عن 250 مثلا
21- Effective Clock
التوقيت المؤثر
هي الساعة الفعلية التى يعمل الكارت بها
و دائما تكون ضعف سرعه الكارت لاننا نتعامل نع DDR يعنى مضاعف نقل الداتا
22- Bandwidth
عرض الناقل الترددى
كميه المعلومات التى يمكن للكارت معالجتها فى الثانيه الواحده
و القيمه المتوسطه 10 جيجا فى الثانيه................
لابد ان نعرف المصطلحات التابعه له
1- نوع الكارت
2- الخصائص التى يدعمها
3-نوع الكارت بالتفصيل
4- نوع نواه الكارت من المصنع
5- الترانزيستور Transistors
عد الترانزستور الداخله فى تركيله و كلما زاد العدد زادت التقنيه و الجوده و صل العدد الى 300 مليون
6- Process Technology
تقنيه التصنيع و هى تعتمد على حجم الاجزاء الداخليه كلما كانت اقل كلما كانت افضل ووصلت الى 0.9 نانومتر
7- حجم القالب حجم الكارت بالمليمتر
8- نوع الناقل Bus Type
نوع الشق الذى يركب عليه الكارت
9- حجم ذاكره الكارت memory size
10- سرعه المعالج GPU Clock
تعنى الساعة الزمنية التى يعمل بها الكارت أو بطريقه أبسط الزمن اللى يأخذه الكرت لمعالجة الداتا لتحويلها الى صوره
11- RAMDAC Clock
اختصار لهذا المصطلح
Random Access Memory Digital-to-Analog Converter
سرعه المعالجه من ارقام ( داتا ) الى صوره على شاشه الجهاز و يمكننا أن نعتبر هنا أن القيمة المتوسطة 400 ميجا هرتز فى الثانية الواحدة . وهذا الجزء هو المسؤل عن العرض يعنى اخذ البيانات الخرجه من المعالج الرسومى الى الشاشه
12- Pixel Pipelines
انابيب ( خطوط) تقسيم عمل المعالجه و هى قنوات لنقل المعلومات و تقسيمها من والى الكارت الى الشاشه
13- و سيطه الارسال لكل انبوبه TMU per Pipeline
امكانيه الانبوبه( القناه ) لنقل الداتا
14- Vertex Shaders ظلاليات القمه
هى خاصيه الشيادر و هى خاصيه هامه لمحترفى الالعاب لظهور الصوره بشكل افضل و يمكن ملاحظتها مثل الفيفا فى ظهور تفاصيل الصوره وارضيه الملعب
15- ظلاليات البيكسل Pixel shaders
تعتبر من الخصائص المميزه للكروت فى الالعاب
16- نوع الدركت اكس التى يدعمها الكارت و طبعا الاحدث هى 10
طبعا هى موجوده فقط فى الفئه الثامنه للنفيديا
17- Pixel Fillrate & Texel Fillrate .
ظلاليات البيكسل
معدل المعالجه للنصوص و الصور
كلما زاد معدل معالجه النصوص و الصور الذى ينتج من الكارت كلما كان
افضل و يفضل الا يقل عن 2000 ميجا بيكسل فى الثانيه
18- Bus Type
خصائص الناقل
SDR و DDR , DDR2 , DDR3 DDR4
القيمه المتوسطه DDR2
19- عرض الناقل Bus Width
و تعنى ما هو عرض الناقل للبيانات
سوف اوضح الفكره بواسطه عرض الطريق
ما الفرق بين طريق عرضه 4 متر و طريق عرضه 8 متر
الاول لا تسطيع سوى سياره واحده المرور عليه والثانى ممكن سيارتان ........ وهكذا
20- Real Clock
التوقيت الفعلى
هى سرعه المعالج الرسومى الحقيقيه و يجب الا تقل عن 250 مثلا
21- Effective Clock
التوقيت المؤثر
هي الساعة الفعلية التى يعمل الكارت بها
و دائما تكون ضعف سرعه الكارت لاننا نتعامل نع DDR يعنى مضاعف نقل الداتا
22- Bandwidth
عرض الناقل الترددى
كميه المعلومات التى يمكن للكارت معالجتها فى الثانيه الواحده
و القيمه المتوسطه 10 جيجا فى الثانيه................